GSG Leo Vroman, eerste passiefschool voor voortgezet onderwijs in Nederland, feestelijk geopend
8 september 2014
Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de aanwezigheid van diverse prominente gasten en de regionale pers, is het hoofdgebouw van Leo Vroman officieel geopend. De school is de eerste frisse én gecertificeerde passiefschool voor voortgezet onderwijs in Nederland. Daarmee is het ook meteen de grootste passiefschool. Extra bijzonder is dat de school niet alleen fris is volgens de regelgeving, maar ook in uitstraling en gebruik. Op geen enkel punt in het ontwerp zijn concessies gedaan aan de gebruikskwaliteit van het gebouw.
GSG Leo Vroman voldoet zowel aan de criteria van Frisse Scholen als aan de eisen van een passiefschool. Voor de Frisse Scholen wordt hoofdzakelijk klasse B gehaald (o.a. voor ventilatie en verlichting) en voor een aantal aspecten zelfs klasse A (o.a. energieprestatie). Het passiefschoolconcept wordt gerealiseerd door de compacte gebouwvorm te voorzien van een atrium, gecombineerd met een zeer goed isolerende bouwschil en grote ramen.
Door de thermische massa van het gebouw optimaal te gebruiken en te ventileren met koude nachtlucht, kan de temperatuur ook in de zomer constant worden gehouden. Hierdoor is een koelinstallatie in het gebouw niet nodig. Om te garanderen dat de school ook daadwerkelijk uitgevoerd werd als een passiefgebouw, is de certificering hiervan onderdeel geweest van het bestek in de aanbesteding.
De school, een gebouw voor bijna duizend leerlingen, is ingedeeld aan de hand van onderwijsdomeinen. Op de begane grond bevinden zich de gemeenschappelijke functies zoals aula, auditorium en speciale onderwijsruimten (handvaardigheid, tekenen, laboratorium). Vanuit deze gemeenschappelijke begane grond is elk domein bereikbaar en duidelijk zichtbaar. Binnen deze domeinen zijn vele manieren van leren mogelijk, die soms vragen om een afgesloten instructieruimte, dan weer om stilteplekken, groepswerkplekken of computerwerkplekken. Een domein zal grotendeels uit een open onderwijsruimte bestaan zonder gangen. Veranderingen in leerlingenaantallen per afdeling kunnen worden opgevangen door de scheiding tussen de afdelingen te verplaatsen; de vloer is namelijk flexibel indeelbaar.