Aldo Vos op Scholencongres over meer natuur en minder techniek in scholen
14 juni 2016
Op 2 juni vond het Tweede Grote Scholencongres van Architectenweb plaats. In een dagvullend programma kwamen de belangrijkste scholenbouwopgaven van nu aan de orde: onder andere de strijd tegen slechte binnenklimaten, architectuur die aansluit op specifieke onderwijsvisies en opgaven in het hoger en universitair onderwijs. Maurice de Hond sprak over nieuwe ‘Steve Jobs scholen’, waarin kinderen centraal staan en niet meer alleen kennis tot zich nemen, maar vooral vaardigheden ontwikkelen.
Een dag vol ideeën over onze scholen dus, met veel lezingen, tips, kennisuitwisseling. Én drie keynotes, waarvan architect-directeur Aldo Vos de eerste verzorgde en daarmee het congres aftrapte.
Binnenklimaten worden steeds kunstmatiger en komen daarmee verder af te staan van de natuur. Helaas is dit op scholen net zo. Leerlingen zitten de hele dag in een geconditioneerde ruimte met gelijkmatig kunstlicht, terwijl er buiten in de loop van de dag vanalles verandert. Het doet mensen júíst goed om mee te krijgen van wat er buiten gebeurt; frisse lucht, daglicht, een briesje op een warme dag, het beschermde gevoel wanneer het buiten regent. Aldo pleit ervoor om een stap terug te doen in die kunstmatigheid.
Met een aantal zeer actuele voorbeelden laat Aldo zien dat dit zeker niet onmogelijk is. Bijvoorbeeld in de Energy Academy Europe, nu volop in aanbouw, wordt de natuur letterlijk het gebouw in gehaald en worden de elementen ingezet om het gebouw prettig te maken. Lucht wordt verwarmd en gekoeld met de constante temperatuur van de grond; die lucht wordt dan weer grotendeels met een zonneschoorsteen door het gebouw getrokken. Alle energie wordt opgewekt met het bijzondere energiedak, dat zonnepanelen bevat én daglicht het gebouw in haalt. Dat vele daglicht beperkt dan weer het kunstlicht tot een minimum. Het duurzaamste onderwijsgebouw van Nederland biedt straks plek aan studenten, bedrijven, onderzoekers én aan de natuur.
Foto: Jan Paul Mioulet/DAPh